Job satisfaction and burnout in education workers

Main Article Content

Laura Lucía Castañeda-Santillán

Abstract

Job Satisfaction (JS) is an emotional state that affects the competitiveness and productivity of organizations, which can be affected bymultiple factors, including the response to stress called Burnout Syndrome (BS). The objective of this work is to measure and describe the level of JS, the prevalence of BS and their relationship. It is a quantitative, correlational, transversal, and non-experimental research. Questionnaires and tests with quantitative scales were used, as well as descriptive and inferential statistical analysis for their interpretation. The sample consistedof 61 higher education teachers from a public university in San Luis Potosí (Mexico). The JS factor test, the Maslach Burnout Inventory and asociodemographic questionnaire were applied. It was found that the JS of teachers is at a medium level, that the levels of propensity to BS arebetween mild and moderate. Gender, job title and a second job affect the level of JS. No statistically significant relationship was found betweenpropensity for BS and JS. It is inferred that the organizational context, gender and a second job affect stress and, in turn, promote BS. It is essentialto value and improve the conditions of education workers to promote healthy work environments, which not only affects them but also students

Article Details

Section
Monographic section

References

Aguilef Cháves, J. P., Soto Fuentes, J. A. y Victoriano González, P. P. 2016. Relación existente entre el Burnout y la satisfacción laboral de los docentes del establecimiento Jorge Hunneus Zegers. (Tesis de Doctorado). UCINF. https://bit.ly/3SewsxN

Agurto Guevara, A. V. 2019. Relación entre Síndrome de Burnout y satisfacción laboral en docentes de la IE San Pedro 2019. (Tesis de Licenciatura). Universidad César Vallejo. https://bit.ly/3Sst2XV

Albarracin Chipana, C. Z., Castro Ruiz, E. y Quevedo Quevedo, J. 2019. Síndrome de Burnout y su relación con la satisfacción laboral en docentes del área de inglés de pregrado de una universidad privada de Lima 2019-I. (Tesis de Maestría). Universidad Tecnológica de Perú. https://bit.ly/3Q7wXI4

Alvarado Calderón, K. 2009. Validez factorial de Maslasch Burnout Inventory (versión castellana) en educadores costarricenses. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 9(1), 1-22. https://bit.ly/3cI0ZUw

Álvarez Silva, L. A., Herrera López, P. S., Lániz Vargas, C. A. y González Zhagñay, J. O. 2022. Estrés laboral docente, e-learning y tiempos de COVID-19. PODIUM, (41), 105-118. https://doi.org/10.31095/podium.2022.41.7

Anaya Nieto, D. y Suárez Riveiro, J. M. 2010. Evaluación de la satisfacción laboral del profesorado y aportaciones a su mejora en orden a la calidad de la educación. REOP-Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 21(2), 283-294. https://bit.ly/3cT28ZD

Arias, W., Sánchez, M. y Ceballos, K. 2017. Síndrome de burnout, satisfacción laboral y relaciones interpersonales en profesores de una institución educativa de Arequipa. Acta Psicológica Peruana, 2(1), 118-139. https://bit.ly/3S6FBZk

Arquero, J. L. y Donoso, J. A. 2013. Docencia, investigación y burnout: el síndrome del quemado en profesores universitarios de Contabilidad. Revista de contabilidad, 16(2), 94-105. https://doi.org/10.1016/j.rcsar.2013.04.001

Braun, S. S., Schonert-Reichl, K. A. y Roeser, R. W. 2020. Effects of teachers’ emotion regulation, burnout, and life satisfaction on student well-being, Journal of Applied Developmental Psychology, 69, 101151. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2020.101151

Capone, V. y Petrillo, G. 2020. Mental health in teachers: Relationships with job satisfaction, efficacy beliefs, burnout and depression. Curr Psychol 39, 1757-1766. https://doi.org/10.1007/s12144-018-9878-7

Cerrón Valdéz, M. K. 2019. Síndrome de Burnout y satisfacción laboral docente en la Universidad Nacional del Centro del Perú. (Tesis de Licenciatura). Universidad Continental, Huancayo, Perú. https://bit.ly/3ziPzy7

Chiang Vega, M. M., Salazar Botello, C. M., Huerta Rivera, P. C. y Nuñez Partido, A. 2008. Clima organizacional y satisfacción laboral en organizaciones del sector estatal (Instituciones públicas) Desarrollo, adaptación y validación de instrumentos. Universum (Talca), 23(2), 66-85. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-23762008000200004

Colino, N. y Pérez de León, P. 2015. El síndrome de burnout en un grupo de profesores de enseñanza secundaria en Montevideo. Ciencias Psicológicas, 9(1), 27-41. https://bit.ly/3bhWBLD

Condo, G. C. 2018. Relación entre la satisfacción laboral y el Síndrome de Burnout en los docentes de la Facultad de Educación de la Unsa-2017. https://bit.ly/3cTTsSP

Davis, S. y Palladino, J. 2007. Psicología. 5. Ed. Editorial Pearson Educación.

De la Fuente, E. I., García, J., Cañadas, G. A., San Luis, C., Cañadas, G. R., Aguayo, R. y Vargas, C. 2015. Propiedades psicométricas y baremos del Cuestionario de Burnout Granada en profesionales de Enfermería. International Journal of Clinical and Health Psychology, 15(2), 130-138. https://bit.ly/3zcrfhu

Drüge, M., Schladitz, S., Wirtz, M. A. y Schleider, K. 2021. Psychosocial burden and strains of pedagogues—using the job demands-resources theory to predict burnout, job satisfaction, general state of health, and life satisfaction. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(15), 7921. http://dx.doi.org/10.3390/ijerph18157921

Fierro-Santillán, C., Díaz-Azuara, S. y Tobón, S. 2019. Estudio del estrés académico desde el enfoque socioformativo mediante la cartografía conceptual. Educación y Humanismo, 21(37), 8-27. https://doi.org/10.17081/eduhum.21.37.3123

Garcés de los Fayos Ruiz, E., Nieto, G., Madrid, A. y Jiménez, G. 2001. Estrés profesional y estrategias de prevención. Algama Desarrollo Empresarial.

Gil-Monte, P. R., Carretero, N., Roldán, M. y Núñez-Román, E. V. A. 2005. Prevalencia del síndrome de quemarse por el trabajo (burnout) en monitores de taller para personas con discapacidad. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 21(1-2), 107-123. https://bit.ly/3vs3zEE

Gluschkoff, K., Elovainio, M., Kinnunen, U., Mullola, S., Hintsanen, M., Keltikangas-Jarvinen, L. y Hintsa, T. 2016. Work stress, poor recovery and burnout in teachers. Occupational Medicine, 66(7), 564–570 https://doi.org/10.1093/occmed/kqw086

Guerra, P., Santander, S. y Rodríguez, P. 2017. Satisfacción laboral y su relación con el estrés. Revista CienciAmérica, 6(1), 27-33. https://bit.ly/3vswsk1

Hoboubi, N., Choobineh, A., Ghanavati, K. F., Keshavarzi, S. y Hosseini, A. A. 2017. The impact of job stress and job satisfaction on workforce productivity in an iranian petrochemical industry. Safety and health at work, 8, 67-71. https://doi.org/10.1016/j.shaw.2016.07.002

Janicijevic, N. 2013. The mutual impact of organizational culture and structure. Economic Annals, 59(198), 35-60. https://doi.org/10.2298/EKA1398035J

Jiménez Carazas, J. M. 2019. Síndrome de burnout y satisfacción laboral en docentes de la Escuela Profesional de Obstetricia de la Universidad Andina del Cusco-2016. (Tesis de Maestría). Universidad Andina de Cusco. https://bit.ly/3OLOOn4

Judge, T. A., Hulin, C. L. y Dalal, R. S. 2012. Job satisfaction and job affect. En S.W.J. Kozlowski (ed.), The Oxford Handbook of Organizational Psychology. Oxford University Press. https://bit.ly/3dpDa44

Kopelman, R. E., Brief, A. P. y Guzzo, R. A. 1990. The role of climate and culture in productivity. En B. Schneider (ed.), Organizational Climate and Culture (pp. 282-318). Jossey-Bass.

Madigan, D. J. y Kim, L. E. 2021. Towards an understanding of teacher attrition: A meta-analysis of burnout, job satisfaction, and teachers’ intentions to quit, Teaching and Teacher Education, 105, 103425. https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103425

Manosalvas Vaca, C. A., Manosalvas Vaca, L. O. y Nieves Quintero, J. 2015. El clima organizacional y la satisfacción laboral: un análisis cuantitativo riguroso de su relación. AD-minister, (26), 5-15. https://bit.ly/3zKlhWH

Maslach, C. y Jackson, S.E. 1986. Maslach Burnout Inventory Manual. 2ª ed. Consulting Psychologists Press.

Maslach, C. y Leiter, M. P. 2016. Burnout. En Fink, G. (ed.), Stress: concepts, cognition, emotion, and behavior. Handbook of Stress Series Volume 1. (pp. 351-357). Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-800951-2.00044-3

Maslach, C., Jackson S. E., y Leiter M. P. 2010. Maslach Burnout Inventory Manual (3rd Ed.). Mind Garden, Inc.

Montoya Cáceres, P., Bello-Escamilla, N., Bermúdez Jara, N., Burgos Ríos, F., Fuentealba Sandoval, M. y Padilla Pérez, A. 2017. Satisfacción laboral y su relación con el clima organizacional en funcionarios de una universidad estatal chilena. Ciencia y Trabajo, 19(58), 7-13 https://bit.ly/3OFG41O

Morris, Ch. G. y Maisto, A. A. 2009. Psicología. 13 ed. Editorial Prentice Hall.

Naranjo Pinela, T. C., Espinel Guadalupe, J. V. y Robles Amaya, J. L. 2019. Habilidades sociales como factor crítico en la satisfacción laboral. PODIUM, (36), 89-102. https://doi.org/10.31095/podium.2019.36.6

Osorio, J. E. y Cárdenas Nino, L. 2017. Work stress: a review study. Diversitas: Perspectivas en Psicología, 13(1), 81-90. http://dx.doi.org/10.15332/s1794-9998.2017.0001.06.

Patlán-Pérez, J. 2016. Derechos laborales: una mirada al derecho a la calidad de vida en el trabajo. CIENCIA ergo-sum, Revista Científica Multidisciplinaria de Prospectiva, 23(2), 121-133. https://bit.ly/3PGaylz

Pérez Bilbao, J. y Fidalgo Vega, M. 2006. NTP 394: Satisfacción laboral: escala general de satisfacción. Ministerio del Trabajo y Asuntos Sociales de España: España. https://bit.ly/3cW59rS

Robinson, O. P., Bridges, S. A., Rollins, L. H. y Schumacker, R. E. 2019, A study of the relation between special education burnout and job satisfaction, Journal of Research in Special Educational Needs, 19(4), 95-303. https://doi.org/10.1111/1471-3802.12448

Ruiz de Chávez, D., Pando, M., Aranda, C. y Almeida, C. 2014. Burnout y work engagement en docentes universitarios de Zacatecas. Ciencia & Trabajo, 16(50), 116-120. https://bit.ly/3OLGiEw

Salessi, S. M., y Omar, A. G. 2016. Satisfacción laboral genérica. Propiedades psicométricas de una escala para medirla. Alternativas en Psicología, 93-108. https://bit.ly/3zKnOjz

Skaalvik, E. M. y Skaalvik, S. 2020. Teacher burnout: relations between dimensions of burnout, perceived school context, job satisfaction and motivation for teaching. A longitudinal study. Teachers and Teaching, 26 (7-8), 602-616. https://doi.org/10.1080/13540602.2021.1913404

Smetackova, I., Viktorova, I., Martanova, V. P., Pachova, A., Francova, V. y Stech, S. 2019. Front. Psychol., 10, 1-8, 2287. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02287

Vargas Vega, T. D., Vizzuett Balderas, V., Amador Montiel, E., Becerra Córdova, L. E. y Villegas González, E. 2018. La satisfacción laboral y su influencia en la productividad. Revista Latinoamericana de Investigación en Organizaciones, Ambiente y Sociedad, 9(13), 129-153. https://doi.org/10.33571/teuken.v9n13a5

Wang, P., Chu, P., Wang, J., Pan, R., Sun, Y., Yan, M., Jiao, L., Zhan, X. y Zhang, D. 2020. Association between job stress and organizational commitment in three types of chinese university teachers: mediating effects of job burnout and job satisfaction. Front. Psychol., 11, 1-12, 576768, https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.576768

Warr, T., Cook, P., y Wall, K. 1979. Scales for the measurement of some work attitudes and aspects of psychological well-being. J. Occup. Psychol,. 52(2), 129-148. https://doi.org/10.1111/j.2044-8325.1979.tb00448.x

Yin, H., Huang. S. y Chen, G. 2019. he relationships between teachers’ emotional labor and their burnout and satisfaction: A meta-analytic review, Educational Research Review, 28, 1-18, 100283, https://doi.org/10.1016/j.edurev.2019.100283

Zhenga, W., Yang, B. y McLean, G. N. 2010. Linking organizational culture, structure, strategy, and organizational effectiveness: Mediating role of knowledge management. Journal of Business Research, 63(7), 763-771. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2009.06.005