Job satisfaction and burnout in education workers
Main Article Content
Abstract
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authorship: The list of authors signing must include only those people who have contributed intellectually to the development of the work. Collaboration in the collection of data is not, by itself, a sufficient criterion of authorship. "Retos" declines any responsibility for possible conflicts arising from the authorship of the works that are published.
Copyright: The Salesian Polytechnic University preserves the copyrights of the published articles, and favors and allows their reuse under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Ecuador license. They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, editorial and work URL) are cited; (Ii) are not used for commercial purposes; Iii) mention the existence and specifications of this license.
References
Aguilef Cháves, J. P., Soto Fuentes, J. A. y Victoriano González, P. P. 2016. Relación existente entre el Burnout y la satisfacción laboral de los docentes del establecimiento Jorge Hunneus Zegers. (Tesis de Doctorado). UCINF. https://bit.ly/3SewsxN
Agurto Guevara, A. V. 2019. Relación entre Síndrome de Burnout y satisfacción laboral en docentes de la IE San Pedro 2019. (Tesis de Licenciatura). Universidad César Vallejo. https://bit.ly/3Sst2XV
Albarracin Chipana, C. Z., Castro Ruiz, E. y Quevedo Quevedo, J. 2019. Síndrome de Burnout y su relación con la satisfacción laboral en docentes del área de inglés de pregrado de una universidad privada de Lima 2019-I. (Tesis de Maestría). Universidad Tecnológica de Perú. https://bit.ly/3Q7wXI4
Alvarado Calderón, K. 2009. Validez factorial de Maslasch Burnout Inventory (versión castellana) en educadores costarricenses. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 9(1), 1-22. https://bit.ly/3cI0ZUw
Álvarez Silva, L. A., Herrera López, P. S., Lániz Vargas, C. A. y González Zhagñay, J. O. 2022. Estrés laboral docente, e-learning y tiempos de COVID-19. PODIUM, (41), 105-118. https://doi.org/10.31095/podium.2022.41.7
Anaya Nieto, D. y Suárez Riveiro, J. M. 2010. Evaluación de la satisfacción laboral del profesorado y aportaciones a su mejora en orden a la calidad de la educación. REOP-Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 21(2), 283-294. https://bit.ly/3cT28ZD
Arias, W., Sánchez, M. y Ceballos, K. 2017. Síndrome de burnout, satisfacción laboral y relaciones interpersonales en profesores de una institución educativa de Arequipa. Acta Psicológica Peruana, 2(1), 118-139. https://bit.ly/3S6FBZk
Arquero, J. L. y Donoso, J. A. 2013. Docencia, investigación y burnout: el síndrome del quemado en profesores universitarios de Contabilidad. Revista de contabilidad, 16(2), 94-105. https://doi.org/10.1016/j.rcsar.2013.04.001
Braun, S. S., Schonert-Reichl, K. A. y Roeser, R. W. 2020. Effects of teachers’ emotion regulation, burnout, and life satisfaction on student well-being, Journal of Applied Developmental Psychology, 69, 101151. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2020.101151
Capone, V. y Petrillo, G. 2020. Mental health in teachers: Relationships with job satisfaction, efficacy beliefs, burnout and depression. Curr Psychol 39, 1757-1766. https://doi.org/10.1007/s12144-018-9878-7
Cerrón Valdéz, M. K. 2019. Síndrome de Burnout y satisfacción laboral docente en la Universidad Nacional del Centro del Perú. (Tesis de Licenciatura). Universidad Continental, Huancayo, Perú. https://bit.ly/3ziPzy7
Chiang Vega, M. M., Salazar Botello, C. M., Huerta Rivera, P. C. y Nuñez Partido, A. 2008. Clima organizacional y satisfacción laboral en organizaciones del sector estatal (Instituciones públicas) Desarrollo, adaptación y validación de instrumentos. Universum (Talca), 23(2), 66-85. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-23762008000200004
Colino, N. y Pérez de León, P. 2015. El síndrome de burnout en un grupo de profesores de enseñanza secundaria en Montevideo. Ciencias Psicológicas, 9(1), 27-41. https://bit.ly/3bhWBLD
Condo, G. C. 2018. Relación entre la satisfacción laboral y el Síndrome de Burnout en los docentes de la Facultad de Educación de la Unsa-2017. https://bit.ly/3cTTsSP
Davis, S. y Palladino, J. 2007. Psicología. 5. Ed. Editorial Pearson Educación.
De la Fuente, E. I., García, J., Cañadas, G. A., San Luis, C., Cañadas, G. R., Aguayo, R. y Vargas, C. 2015. Propiedades psicométricas y baremos del Cuestionario de Burnout Granada en profesionales de Enfermería. International Journal of Clinical and Health Psychology, 15(2), 130-138. https://bit.ly/3zcrfhu
Drüge, M., Schladitz, S., Wirtz, M. A. y Schleider, K. 2021. Psychosocial burden and strains of pedagogues—using the job demands-resources theory to predict burnout, job satisfaction, general state of health, and life satisfaction. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(15), 7921. http://dx.doi.org/10.3390/ijerph18157921
Fierro-Santillán, C., Díaz-Azuara, S. y Tobón, S. 2019. Estudio del estrés académico desde el enfoque socioformativo mediante la cartografía conceptual. Educación y Humanismo, 21(37), 8-27. https://doi.org/10.17081/eduhum.21.37.3123
Garcés de los Fayos Ruiz, E., Nieto, G., Madrid, A. y Jiménez, G. 2001. Estrés profesional y estrategias de prevención. Algama Desarrollo Empresarial.
Gil-Monte, P. R., Carretero, N., Roldán, M. y Núñez-Román, E. V. A. 2005. Prevalencia del síndrome de quemarse por el trabajo (burnout) en monitores de taller para personas con discapacidad. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 21(1-2), 107-123. https://bit.ly/3vs3zEE
Gluschkoff, K., Elovainio, M., Kinnunen, U., Mullola, S., Hintsanen, M., Keltikangas-Jarvinen, L. y Hintsa, T. 2016. Work stress, poor recovery and burnout in teachers. Occupational Medicine, 66(7), 564–570 https://doi.org/10.1093/occmed/kqw086
Guerra, P., Santander, S. y Rodríguez, P. 2017. Satisfacción laboral y su relación con el estrés. Revista CienciAmérica, 6(1), 27-33. https://bit.ly/3vswsk1
Hoboubi, N., Choobineh, A., Ghanavati, K. F., Keshavarzi, S. y Hosseini, A. A. 2017. The impact of job stress and job satisfaction on workforce productivity in an iranian petrochemical industry. Safety and health at work, 8, 67-71. https://doi.org/10.1016/j.shaw.2016.07.002
Janicijevic, N. 2013. The mutual impact of organizational culture and structure. Economic Annals, 59(198), 35-60. https://doi.org/10.2298/EKA1398035J
Jiménez Carazas, J. M. 2019. Síndrome de burnout y satisfacción laboral en docentes de la Escuela Profesional de Obstetricia de la Universidad Andina del Cusco-2016. (Tesis de Maestría). Universidad Andina de Cusco. https://bit.ly/3OLOOn4
Judge, T. A., Hulin, C. L. y Dalal, R. S. 2012. Job satisfaction and job affect. En S.W.J. Kozlowski (ed.), The Oxford Handbook of Organizational Psychology. Oxford University Press. https://bit.ly/3dpDa44
Kopelman, R. E., Brief, A. P. y Guzzo, R. A. 1990. The role of climate and culture in productivity. En B. Schneider (ed.), Organizational Climate and Culture (pp. 282-318). Jossey-Bass.
Madigan, D. J. y Kim, L. E. 2021. Towards an understanding of teacher attrition: A meta-analysis of burnout, job satisfaction, and teachers’ intentions to quit, Teaching and Teacher Education, 105, 103425. https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103425
Manosalvas Vaca, C. A., Manosalvas Vaca, L. O. y Nieves Quintero, J. 2015. El clima organizacional y la satisfacción laboral: un análisis cuantitativo riguroso de su relación. AD-minister, (26), 5-15. https://bit.ly/3zKlhWH
Maslach, C. y Jackson, S.E. 1986. Maslach Burnout Inventory Manual. 2ª ed. Consulting Psychologists Press.
Maslach, C. y Leiter, M. P. 2016. Burnout. En Fink, G. (ed.), Stress: concepts, cognition, emotion, and behavior. Handbook of Stress Series Volume 1. (pp. 351-357). Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-800951-2.00044-3
Maslach, C., Jackson S. E., y Leiter M. P. 2010. Maslach Burnout Inventory Manual (3rd Ed.). Mind Garden, Inc.
Montoya Cáceres, P., Bello-Escamilla, N., Bermúdez Jara, N., Burgos Ríos, F., Fuentealba Sandoval, M. y Padilla Pérez, A. 2017. Satisfacción laboral y su relación con el clima organizacional en funcionarios de una universidad estatal chilena. Ciencia y Trabajo, 19(58), 7-13 https://bit.ly/3OFG41O
Morris, Ch. G. y Maisto, A. A. 2009. Psicología. 13 ed. Editorial Prentice Hall.
Naranjo Pinela, T. C., Espinel Guadalupe, J. V. y Robles Amaya, J. L. 2019. Habilidades sociales como factor crítico en la satisfacción laboral. PODIUM, (36), 89-102. https://doi.org/10.31095/podium.2019.36.6
Osorio, J. E. y Cárdenas Nino, L. 2017. Work stress: a review study. Diversitas: Perspectivas en Psicología, 13(1), 81-90. http://dx.doi.org/10.15332/s1794-9998.2017.0001.06.
Patlán-Pérez, J. 2016. Derechos laborales: una mirada al derecho a la calidad de vida en el trabajo. CIENCIA ergo-sum, Revista Científica Multidisciplinaria de Prospectiva, 23(2), 121-133. https://bit.ly/3PGaylz
Pérez Bilbao, J. y Fidalgo Vega, M. 2006. NTP 394: Satisfacción laboral: escala general de satisfacción. Ministerio del Trabajo y Asuntos Sociales de España: España. https://bit.ly/3cW59rS
Robinson, O. P., Bridges, S. A., Rollins, L. H. y Schumacker, R. E. 2019, A study of the relation between special education burnout and job satisfaction, Journal of Research in Special Educational Needs, 19(4), 95-303. https://doi.org/10.1111/1471-3802.12448
Ruiz de Chávez, D., Pando, M., Aranda, C. y Almeida, C. 2014. Burnout y work engagement en docentes universitarios de Zacatecas. Ciencia & Trabajo, 16(50), 116-120. https://bit.ly/3OLGiEw
Salessi, S. M., y Omar, A. G. 2016. Satisfacción laboral genérica. Propiedades psicométricas de una escala para medirla. Alternativas en Psicología, 93-108. https://bit.ly/3zKnOjz
Skaalvik, E. M. y Skaalvik, S. 2020. Teacher burnout: relations between dimensions of burnout, perceived school context, job satisfaction and motivation for teaching. A longitudinal study. Teachers and Teaching, 26 (7-8), 602-616. https://doi.org/10.1080/13540602.2021.1913404
Smetackova, I., Viktorova, I., Martanova, V. P., Pachova, A., Francova, V. y Stech, S. 2019. Front. Psychol., 10, 1-8, 2287. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02287
Vargas Vega, T. D., Vizzuett Balderas, V., Amador Montiel, E., Becerra Córdova, L. E. y Villegas González, E. 2018. La satisfacción laboral y su influencia en la productividad. Revista Latinoamericana de Investigación en Organizaciones, Ambiente y Sociedad, 9(13), 129-153. https://doi.org/10.33571/teuken.v9n13a5
Wang, P., Chu, P., Wang, J., Pan, R., Sun, Y., Yan, M., Jiao, L., Zhan, X. y Zhang, D. 2020. Association between job stress and organizational commitment in three types of chinese university teachers: mediating effects of job burnout and job satisfaction. Front. Psychol., 11, 1-12, 576768, https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.576768
Warr, T., Cook, P., y Wall, K. 1979. Scales for the measurement of some work attitudes and aspects of psychological well-being. J. Occup. Psychol,. 52(2), 129-148. https://doi.org/10.1111/j.2044-8325.1979.tb00448.x
Yin, H., Huang. S. y Chen, G. 2019. he relationships between teachers’ emotional labor and their burnout and satisfaction: A meta-analytic review, Educational Research Review, 28, 1-18, 100283, https://doi.org/10.1016/j.edurev.2019.100283
Zhenga, W., Yang, B. y McLean, G. N. 2010. Linking organizational culture, structure, strategy, and organizational effectiveness: Mediating role of knowledge management. Journal of Business Research, 63(7), 763-771. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2009.06.005