Tourism and commercial management: A methodological proposal to assess and systematize tourist attractions in the canton of Rumiñahui

Main Article Content

Giovanni Herrera
Guido Crespo
Danny Zambrano
Pamela Cadena

Abstract

This paper proposes the evaluation and systematization of interest for the canton Rumiñahui, using the methodology Hierarchical Multicriteria Analysis and incorporating the concepts of organizational innovation, complementarity and territorial competitiveness; arises design value proposition for the tourism cluster in the canton Rumiñahui - Pichincha province and is defined as a point of agglomeration and tourist centrality to the city of Sangolquí.

Article Details

Section
Monographic section
Author Biographies

Giovanni Herrera

Profesor principal de la Universidad Fuerzas Armadas, PhD (c) por la Universidad Santiago de Compostela.

Guido Crespo

Profesor principal de la Universidad de las Fuerzas Armadas, DBA (c) por la Pontificia Universidad Católica del Perú.

Danny Zambrano

Profesor principal de la Universidad Fuerzas Armadas, PhD (c) por la Universidad Santiago de Compostela.

Pamela Cadena

Investigadora de la Universidad de las Fuerzas Armadas – ESPE, Ingeniera en Mercadotecnia.

References

Baggio, R. (2007). Symptoms of complexityin a tourism system. Tourism Analysis,1-20.

Calderón, F. (2007). Distrito Turístico Rural un Modelo Teórico desde la Perspectiva de la Oferta, Espacial Referencia al caso Andaluz. Málaga: Texto completo en: www.eumed.net/2007/fjcv/.

Christaller, W. (1933). Central places in southern Germany. Alemania: Prentice-Hall.

Coello, F., Cevallos, R., Moscoso, G., Ló­pez, P., & Martínez, C. P. (2008). Creación de un Portafolio de Proyectos de Turismo Comunitario. Ecuador: PUCE - MINTUR.

Farsari, I., Butler, R., & Szivas, E. (2011). Complexity in tourism policies: A Cognitive Mapping Approach. Annals of Tourism Research, 11101134.

Franco-Maass, S., Osorio, M., Nava, G., & Regil-García, H. (2009). Evaluación Multicriterio de los Recursos Turísticos. Estudios y Perspectivas en Turismo, 208-226.

Fujita, M., Venables, A., & Krugman, P. (2000). Economía espacial. Las ciudades, las regiones y el comercio internacional.Madrid: Ariel.

Gobierno Autónomo Descentralizado Municipal de Rumiñahui (2012). Atlas del plan de desarrollo y ordenamiento territorial de Rumiñahui 2012-2025. Atlas PDYOT. Sangolquí, Pichincha, Ecuador.

Gollub, J., Hosier, A., & Woo, G. (2002). Using cluster-based economic strategy to minimize leakages. San Francisco, California: ICF Consulting.

________(2003). Using cluster-based economic strategy to minimize tourism leakages. San Francisco: ICF Consulting.

Guiltinan, J., Gordon, P., & Madden, T. (1998). Gerencia de Marketing. Estrategias y programas. Bogotá: Mc Graw Hill.

Hall, C. M. (2009). Innovation and tourism policy in Australia and New Zealand: Never the twain shall meet? Journal of Policy Reasearch in Tourism, 2-18.

Hall, C. M., & Williams, A. M. (2008). Tourism and innovation. London: Routledge.

Hettner, A. (1902). Die wirtschaftlichen Typen der Ansiedelungen. Geographische Zeitschrift, 92-100.

Hiernaux, D. (2006). Imaginar la ciudad: ¿hiperurbanización sin ciudad? Ciudades, 67-80.

Instituto Universitario de Geografía(2001). Planificación y Gestión del Desarrollo Turístico Sostenible: Propuesta para la creación de un sistema de indicadores. Alicante: Universidadde Alicante, CICYT, FEDER.

Ivars, J., Rodríguez, I., & Vera, J. (2013). The evolution of mass tourism destinations: New approaches beyond deterministic models in Benidorm (Spain). Tourism Management, 184195.

Llamazares, F., & Berumen, S. (2011). Los Métodos de Decisión Multicriterio y su Aplicación al Análisis del Desarrollo Local. Madrid: ESIC.

Martínez, J. (2010). Marketing Turístico y Gestión del Producto. TURyDES, http://www.eumed.net/rev/turydes/08/jamg3.htm.

Ministerio de Turismo (MITUR). (2002). Metodología para Levantamiento de Atractivos Turísticos. Quito: MITUR.

______ (2010). PLANDETUR 2020. Quito: MITUR.

Monfort, V. (1999). Competitividad y factores críticos de éxito en los destinos turísticos mediterráneos : Benidorm y Peñíscola. Alicante: Universidad de Valencia.

Moreno, J. (2002). El proceso analítico jerárquico (AHP). Fundamentos, metodología y Aplicaciones. RECT@, 21-53.

Nylander, M., & Hall, D. (2005). Rural tourism policy: European perspectives. En D. Hall, I. Kirkpatrick, & M. Mitchell, Rural tourism and sustainable business (pp. 17-40). Clevendon: Channel View.

Porter, M.E. (2003). Ventaja competitiva, creación y sostenimiento de un desempeño superior. México: Continental.

Rainforest Alliance & CREM BV (2007). Juego de herramientas para desarrollar y promover turismo sostenible en América Latina. San José, Costa Rica: Rainforest Alliance & CREM BV.

Saaty, T. (1990). How to make a decision: The Analytic Hierarchy Process. European Journal of Operational Research (48), 9-26.

______ (2008). Relative measurement and its generalization in decision making why pairwise comparisons are central in mathematics for the measurement of intangible factors the analytic hierarchy/network process. RACSAM (2), 251-318.

Sirilli, G., & Evangelista, R. (1998). Technological innovation in services and manufacturing: results from Italian surveys. Research Policy, 881-899.

Sunbdo, J. (1997). Management of innovation in services. Services Industries Journal, 432-455.

Valls, J.-F. (2004). Gestión de destinos turísticos sostenibles. Barcelona: Gestión 2000.

Vera, F. (2011). Metodología, criterios y aplicaciones para la configuración de clústers en áreas turísticas consolidadas: Innovación, complementariedad y competitividad territorial. Alicante: Plan Nacional de Investigación Científica y Desarrollo Tecnológico. Ministerio de Ciencia e Innovación. Referencia: CSO2011-26396.

Weidenfeld, A., & Williams, A.B. (2014). Tourism in the development of regional and sectorial innovation systems. En A. Lew, H. C. M, & A. Williams, The Wiley Blackwell companion to tourism (pp. 578-588). Oxford: Wiley-Blackwell.