University students’ perception of the entrepreneurial ecosystem and social entrepreneurial intention
Main Article Content
Abstract
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authorship: The list of authors signing must include only those people who have contributed intellectually to the development of the work. Collaboration in the collection of data is not, by itself, a sufficient criterion of authorship. "Retos" declines any responsibility for possible conflicts arising from the authorship of the works that are published.
Copyright: The Salesian Polytechnic University preserves the copyrights of the published articles, and favors and allows their reuse under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Ecuador license. They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, editorial and work URL) are cited; (Ii) are not used for commercial purposes; Iii) mention the existence and specifications of this license.
References
Ács, Z. J., Autio, E. y Szerb, L. (2014). National Systems of Entrepreneurship: Measurement issues and policy implications. Research Policy, 43(3), 476-494. https://doi.org/10.1016/j.respol.2013.08.016
Adekiya, A. A. y Ibrahim, F. (2016). Entrepreneurship intention among students. The antecedent role of culture and entrepreneurship training and development. The International Journal of Management Education, 14(2),116-132. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2016.03.001
AEI (2014). Ecuador, un país Emprendedor e Innovador en el 2020. Estrategia para desarrollar un Ecosistema de Emprendimiento e Innovación. Alianza para el Emprendimiento e Innovación (AEI). https://bit.ly/2kYSwlz
Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50, 179-211. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/0749-5978(91)90020-T
Ali, M. A., Kabil, M., Alayan, R., Magda, R. y David, L. D. (2021). Entrepreneurship ecosystem performance in egypt: An empirical study based on the global entrepreneurship index (gei). Sustainability 13(13) (Switzerland). https://doi.org/10.3390/su13137171
Austin, J., Stevenson, H. y Wei-Skillern, J. (2012). Social and commercial entrepreneurship: same, different, ¿or both? Revista de Administração, 47(3), 370-384. https://doi.org/10.5700/rausp1055
Badler, C. E., Alsina, S. M., Puigsubirá, C. R. y Vitelleschi, M. S. (2005). Información faltante en experimentos biológicos. Una solución mediante imputación múltiple a través del programa SAS. FABICIB, 8(1), 79-87. https://doi.org/https://doi.org/10.14409/fabicib.v8i1.736
Baraldi, A. N. y Enders, C. K. (2010). An introduction to modern missing data analyses. Journal of School Psychology, 48(1), 5-37. https://doi.org/10.1016/J.JSP.2009.10.001
Braches, B. y Elliott, C. (2017). Articulating the entrepreneurship career: A study of German women entrepreneurs. International Small Business Journal: Researching Entrepreneurship, 35(5), 535-557. https://doi.org/10.1177/0266242616651921
Cadena, L. F. (2020). El aporte del emprendimiento social a la educación media técnica. Crescendo, 10(4), 653. https://doi.org/10.21895/incres.2019.v10n4.07
Campo-Ternera, L., Amar-Sepúlveda, P., Olivero Vega, E. y Huguett Herazo, S. (2019). Emprendimiento e innovación como motor del desarrollo sostenible: Estudio bibliométrico (2006-2016). Revista de Ciencias Sociales, 24(4), 26-37. https://doi.org/10.31876/rcs.v24i4.24907
Cantillo Campo, N., Pedraza Reyes, C. y Suárez Barros, H. (2021). Formación del emprendimiento social: Compromiso de la Universidad de la Guajira en Colombia. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVII(1), 216-229. https://bit.ly/3wCaGuO
Chell, E. (2007). Social enterprise and entrepreneurship: Towards a convergent theory of the entrepreneurial process. International Small Business Journal, 25(1), 5-26. https://doi.org/10.1177/0266242607071779
Chin, W. (1998). The partial least squares approach for structural equation modeling. En G. A. Marcoulides (ed.), Modern methods for business research (pp. 295-336). Lawrence Erlbaum Associates Publishers. https://bit.ly/3QcCv45
CLADEA (2018). Desafíos y oportunidades para el emprendimiento femenino. https://bit.ly/3R0pQSW
Cortina, J. M. (1993). What is coefficient alpha? An examination of theory and applications. Journal of Applied Psychology, 78(1), 98-104. https://doi.org/10.1037/0021-9010.78.1.98
Cuesta, M., Fonseca-Pedrero, E., Vallejo, G. y Muñoz, J. (2013). Datos perdidos y propiedades psicométricas en los tests de personalidad. Anales de Psicología, 29(1), 285-292. https://doi.org/10.6018/analesps.29.1.137901
Detrinidad, E. (2018). Análisis factorial exploratorio y confirmatorio aplicado al modelo de secularización propuesto por Inglehart-Norris. Periodo 2010-2014 (Estudio de caso España, Estados Unidos, Alem ... Máster en Estadística Aplicada. Departamento de Estadística e Inv. 2014 (septiembre). https://doi.org/10.13140/RG.2.2.21000.26889
Díaz-Bretones, F. y Lejarriaga Pérez De Las Vacas, G. (2018). Emprendimiento social y empleabilidad. https://doi.org/10.5209/REVE.62962
Fournier, A. (2011). Emprendimiento social (Social Enterpreneurship) (July 27, 2011). Documentos de investigación, Administración de Empresas, No. 6, Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=2016601; http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2016601
Gálvez, R. y Suárez, M. (2019). El género como factor condicionante del emprendimiento en Andalucía. In emprendimiento e innovación: oportunidades para todos. https://bit.ly/3e1Mo75
Garavito, Y., García, S. y Calderón, J. (2021). La intención emprendedora y su relación con las características personales y del contexto de las mujeres universitarias The entrepreneurial intention and its correlation with personal characteristics and the external context of university women La intención. I+D Revista de Investigaciones, 16, 238-253. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.33304/revinv.v16n1-2021019
GEI Report (2019). GEI_2019_Final-1. En Global Entrepreneurship Index 2019. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.17692.64641
Giraldo-Mejía, W. y Vara Horna, A. (2018). El emprendimiento social de base universitaria en Latinoamérica ¿Están las universidades haciendo lo suficiente? https://bit.ly/3pR0Otg
Guerrero, M. y Santamaría, C. A. (2020). Ecosystem and entrepreneurial activity in Mexico: An exploratory analysis. Perfiles Latinoamericanos, 28(55), 227-251. https://doi.org/10.18504/pl2855-009-2020
Guzmán, A. y Trujillo, M. (2008). Emprendimiento social-revisión de literatura 1 Alexander Guzmán Vásquez. estud. gerenc., 24(109). https://bit.ly/3pXH8E4
Hernández, J., Franklin, J., Castro, E., Rodríguez, J. E., Karina, M., Torrado, A., Milena, S. y Sierra, C. (2018). Sobre el uso adecuado del coeficiente de correlación de Pearson: definición, propiedades y suposiciones. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 37(5), 587-595. https://bit.ly/3ReUyHy
Leoro, M. y Farfán, O. (2017). Ecosistema emprendedor y segmentación de emprendedores del sector hotelero. Revista Científica Ciencia y Tecnología, 17, 61-85. https://doi.org/10.47189/rcct. v17i16.133
Liu H., Kulturel-Konak, S. y Konak, A. (2021). A measurement model of entrepreneurship education effectiveness based on methodological triangulation. Studies in Educational Evaluation, 70(100987),4705-4715. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2021.100987
Merenda, P. (1997). A guide to the proper use of factor analysis in the conduct and reporting of research: Pitfalls to avoid. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 30(3), 156-164. https://bit.ly/3AnnqXm
Mora, P., Aguirre, J., Álava, G. y Cordero, J. (2019). Vista de Jóvenes universitarios y su apuesta al emprendimiento social. Revista Economía y Política, 30, 5-23. https://doi.org/10.25097/rep.n30.2019.01
Padilla-Angulo, L. (2019). Student associations and entrepreneurial. Studies in Higher Education, 44(1), 45-58. https://doi.org/10.1080/03075079.2017.1336215.
Pérez-Briceño, J., Jiménez-Pereira, S. y Gómez-Cabrera, O. (2017). Emprendimiento social: una aproximación teórica-práctica. Dominio de Las Ciencias, 3(3 mon), 3-18. https://bit.ly/3AX6eJW
Portillo, M. J., y Millán, A. (2016). Moderator’s elements of entrepreneurship. Gender differences. Suma de Negocios, 7(15), 47-53. https://doi.org/10.1016/j.sumneg.2016.02.002
Prieto, G. y Delgado, A. R. (2010). Fiabilidad y validez reliability and validity. https://bit.ly/3CG8INU
Saavedra-García, M. L., Camarena-Adame, M. E. y Vargas-Sáenz, M. E. (2020). Una aproximación a los conceptos de emprendedor y emprendimiento social. Revista Universidad y Empresa, 22(39). https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/empresa/a.7976
Siles-Nates, M. (2020). Análisis de los factores de intención emprendedora, propuesta de modelo, Universidad Peruana Unión, Lima 2020. https://bit.ly/3TmtE2l
Soria-Barreto, K., Zuniga-Jara, S. y Ruiz-Campo, S. (2016). Educación e intención emprendedora en estudiantes universitarios: Un caso de estudio. Formación Universitaria, 9(1), 25-34. https://doi.org/10.4067/S0718-50062016000100004
Suárez, A. M. del P. (2014). Emprendimiento innovador en Colombia. Journal of Chemical Information and Modeling, 25. https://bit.ly/3ctAjXX
Suárez-Pineda, M., Suárez-Pineda, L. y Zambrano-Vargas, S. M. (2018). Emprendimiento de jóvenes rurales en Boyacá- Colombia: Un compromiso de la educación y los gobiernos locales. Revista de Ciencias Sociales, 23(4), 23-32. https://doi.org/10.31876/rcs.v23i4.25135
Thompson, J. (2008). Social enterprise and social entrepreneurship: where have we reached? The Eletronic Library, 4(2), 149-161. https://doi.org/10.1108 / 17508610810902039
Van Der Ark, L. A. y Vermunt, J. K. (2010). Editorial: New developments in missing data analysis. Methodology, 6(1), 1-2. https://doi.org/10.1027/1614-2241/a000001
Weinberger, K. (2019). Componentes del Ecosistema de Emprendimiento de Lima que Inciden en Crecimiento y Desarrollo de Startups. Journal of Technology Management & Innovation, 14(4), 119-136. https://doi.org/10.4067/s0718-27242019000400119